Lokala regler för Vinterserien

Vinterserien är ju tänkt som en trevlig serie för att hålla igång spelandet under vintern och att rekrytera nya spelare! Hjälp varandra och satsa på att ha trevligt tillsammans! Här är dock några regler!

Här nedan listar tävlingsledningen några lokala regler för Vinterserien. I övrigt gäller SBF:s regler tills eventuella undantag behandlas och anslås här:

1)  Man får spela singel 1 gång med 6 klot. Andra gången ett lag spelar singel får man spela med 5 klot och tredje gången (och därefter) spelar man singel med 4 klot! Se alltså till att vara 3-5 spelare i laget!

2)  Spelare som kommer sent tillåts att gå in i laget under pågående match mellan två spelomgångar om sen ankomst meddelats innan start av matchen.

3)  Spelare som måste avvika från laget under pågående match tillåts göra det och kvarvarande spelare fortsätter spela med fullt antal (6) klot. Dock ombeds spelare att ej starta i lagets match om man redan från början vet att man inte kan fullfölja matchen.

4) W.O. i Vinterserien betyder förlust med 0-13

5) Officiell spelstart för Vinterserien är kl 18.15. Om hela laget tvingas komma sent och väntande motståndarlag finns på plats börjar poängavdrag räknas från och med kl 18.25 med -2 poäng per påbörjad femminutersperiod för att sedan bli w.o. med 0-13 kl 18.50.

6) Om man på förhand vet att man ej kan komma en speldag ombedes man själva kontakta motståndarlagen och med dessa försöka bestämma alternativa speltillfällen. Kontaktuppgifter för alla lag anslås på anslagstavlan i hallen på speldagarna och ni kan även kontakta spelledningen och be om dessa uppgifter. Meddela även till oss i spelledningen era planer och resultat.

7) Om två lag slutar på samma poäng räknas därefter bäst klotdifferens som avgörande för slutplacering. Är även den samma för lagen avgör inbördes möten. Är det fler än två lag på samma poäng och klotdifferens görs en separat tabell över inbördes möten mellan de inblandade lagen. Har två lag i sådan separat tabell återigen samma poäng och samma klotdifferens avgör återigen inbördes möten mellan de två lagen i den separata tabellen.