40-årsfirande med Äggacupen i Borås?

2024-03-30 i Allmänt

Vår klubb fyller ju 40 år i år, värt att fira hela året?

Även om Äggacupen gått i många år så var det alltså inte den som gick för 40:e gången utan vår klubb fyller 40 år! Visserligen har vi vunnit Äggacupen en gång för länge sedan men nu var det som ett led i vårt firande av klubbens 40 år som vi samlade ihop så många intresserade spelare som fanns och lottade ihop sju lag till slut.

Tävlingen hade lockat otroliga 64 lag (128 spelare!) och Borås boulehall var därmed helt full! Med svenska mått mätt en helt otroligt stor tävling, bra gjort av Sansjö Boule att arrangera detta!

Tävlingen avgjordes med fyra omgångar Monrad och därefter A-slutspel med 16 lag och B-slutspel med 16 lag, dvs hälften av lagen får åka hem efter fyra grundomgångar. Bland dem var ALLA våra lag, lite snopet. Att inget av sju lag lyckats ta sig till slutspel kändes som en högoddsare men så blev det. Vi samlades innan hemfärd och konstaterade att tillsammans hade vi i varje fall ganska många segrar... men av våra lag var det bara två som hade två segrar och det räckte alltså inte. Möjligen kan en lärdom vara att det inte är att bara sätta ihop lag och tävla, man behöver spela ihop sig för att det ska bli segrar!

Nåväl, vi hade trevligt och trots två matcher med internmöte (68 lag och TVÅ internmöten!) var det skratt åt eländet och ganska glada spelare under dagen. Mer firande av 40-årsjubiléet har utlovats av festkommittén, detta var inledningen!

(Vann tävlingen gjorde Stefan Giza och Daniel Larsen, Lindome BK, kl 19.30.)