Mixed-SM för lag - så gick det.

2024-03-24 i Allmänt

Åtta lag kom till spel i två grupper där sedan grupp-ettorna gjorde upp i en final om platsen i Borås 13-14 april.

Tävlingsklassen är ju nyinrättad av Svenska Bouleförbundet (info för den som vill veta mer). I GBBF:s distrikt hade fem klubbar anmält lag, vi själva ett lag, Gothenburg Boule Bangers två lag, Landvetter BK två lag, Lindome BK ett lag, Slottsskogens PC två lag. Fyrapersonerslagen gjorde först upp i två singlar och en mixeddubbel, därefter i en herr- resp damdubbel. Matcherna tidsbegränsade till 40 min med efterföljande två omgångar, vid likaläge därvid skulle spelas ytterligare en full omgång (bra!!). Upplägget gjorde att det flöt på bra under dagen, majoriteten av matcherna gick ändå färdigt till 13. Till exempel hördes inga klagomål på väntetider och efter sex match"omgångar" (två omgångar i varje klubbmöte) var gruppspelet färdigt strax efter kl 16, inkl lunch (god Kyckling- alternativt vegetarisk Haloumi-gryta, tack Vägen ut!).

Resultat efter gruppspelen:

5

−24

109

Det blev alltså Lindome BK mot oss själva i D. E. la Boule som skulle göra upp i finalen!

I finalen gäller bäst av fem matcher, dvs först till tre vinster. Till en början i singlarna och mixeddubbeln såg det ut att bli en enkel resa för Lindome BK men Joanna lyckades knipa segern i damsingeln, 1-2. Därefter blev det omvänt i herrdubbeln med stor ledning för DEB och jämnt i damdubbeln men liten ledning för DEB. Spännande var det men då visar Lindome BK både klass och rutin, vänder damdubbeln och vinner den, därmed vinst med 3-1. Även i herrdubbeln hade Lindome hämtat upp till 10-10 efter en 5:a i sista omgången när matchen avbröts. Grattis till Lindome BK som blir distriktets representanter i Borås 13-14 april när landets bästa klubblag i mixed-SM ska göra upp.